luni, 16 februarie 2009

Puterea CSR în România

Oricât de pesimiști sunt anumiți indivizi față de campaniile de responsabilitate socială din România, campaniile respective vorbesc de la sine, nu au nevoie de o replică acidă, ci pur și simplu de rezultat. Dincolo de imaginea stabilită în mintea fiecărei persoane care participă la o asemenea campanie sau pur și simplu vizualizează întreaga muncă depusă de un stuff întreg se ascund inițiative care iși doresc sa insufle o atitudine pozitivă în România.
Personal, din ce am studiat din diverse surse mass-media, dar și direct de la persoane implicate în asemenea activități constat că aceste campanii menite să responsabilizeze cetățenii români promovează în fapt valorile fundamentale ale individului, valori ce uneori se risipesc în neștiință de cauză. Fiecare dintre noi avem un set de valori fundamentale, dar a le avea și a le identifica sunt două lucruri diferite. Acesta este și rolul campaniilor CSR în fond: să ne determine să ne analizăm viața și să ne confruntăm cu valorile după care ne conducem întrucât nu o dată, ci de multe ori acestea constituie sarcini extrem de dificile.
Sarcina mai puțin dificilă a acestor CSR este de a vorbi de cele mai bune campanii pe anul 2008. Personal, nu sunt în măsură să judec acțiunile și scopurile fiecărei companii în parte, însă pot să îmi dau seama de greșelile/succesele fiecăreia în parte în funcție de rezultatul CSR cu pricina.
Astfel la întrebările următoare voi încerca să răspund cât de obiectiv posibil întocmai pentru a cuprinde viziunea mai multor indivizi și nu numai o părere filtrată de propria conștiință.
Citind pe site-ul responsabilitatesocială.ro despre campaniile CSR pe 2008 și primind sfaturi și consiliere de la un alt blogger interesat în mod deosebit de asemenea campanii, mai precis Corina Iordache a cărui articol CSR-ist să îi spunem așa poate fi vizualizat pe http://vorbacorinei.blogspot.com/, am luat decizia să răspund la cele 4 întrebări de mai jos:
1. Care sunt primele 3 companii din Romania pe care le apreciezi cel mai mult pentru implicarea în societate și de ce?
Deși am putea să dezbatem zile întregi pe o asemenea întrebare dat fiind importanța și numărul acestor CSR-uri în România, mă limitez doar la a spune că în topul celor 3 situez Amway Romania pentru programul desfășurat în colaborare cu UNICEF :One by One, proiect concretizat în 2008 prin responsabilizarea cetățenilor față de copiii abandonați în maternități și prin transformarea maternităţii din Sibiu în Spital Prieten al Copilului, apoi Coca Cola HBC, împreună cu asociațiile Tasuleasa Social și MaiMultVerde pentru că au inițiat proiectul de ecologizare și educație "Verde003". În 2008 aceștia au inițiat campania :"Să fie limpede", campanie care a constat în curățarea malurilor râurilor Dorna, Bistrița și Siret. Pe locul trei aș clasa Orange-ul pentru că aceștia consideră o necesitate a societății românești promovarea talentului și oferirea unor oportunități de dezvoltare profesională tinerilor. Ei au nevoie de ajutor pentru a-și construi un viitor și de motivație pentru a rămâne în România. Pentru a realiza acest lucru Orange a inițiat concursul "Premiile Orange pentru tinerii muzicieni" un proiect foarte inspirat de altfel.
2. În ce măsură marile companii din România au răspuns în 2008 așteptărilor tale în privința implicării în societate?
In proporție de 80%, aceste campanii au răspuns optim obiectivelor sociale propuse de fiecare în parte. Dintre punctele acestora forte pot enumera numai în cazul campaniei One by One consolidarea parteneriatului dintre Amway și Unicef precum și îmbunătățirea centrelor medicale din România. Mai apoi, campania Verde003 a avut parte de un real succes prin plantarea a numeroși puieți de pini pe versantul muntos defrișat din zona Dorna Cândrenilor, prin colectarea tonelor de gunoaie strânse din albiile râurilor Dorna, Bistrita și Siret în nouă orașe, prin mobilizarea la acțiunile de ecologizare a mai multor mii de voluntari precum și prin obținerea sprijinului unor personalități publice de prin rang precum Traian Băsescu. Campania inițiată de Orange în colaborare cu UNMB(Universitatea Națională de Muzică din București) s-a încheiat cu premierea a numeroase talente muzicale pentru România.
3. Ce așteptări ai de la companiile din România, în privința responsabilității sociale, în 2009?
Așteptările sunt relativ mari ca să mă pot exprima cât mai elevat. Cuvintele cheie care cred că trebuie să definească aceste programe sunt: disciplina, devotament față de un singur proiect și nu mai multe deodată și implicare 100%. O mai mare promovare a acestor campanii în rândul tinerilor i-ar ajuta pe aceștia să înțeleagă mai bine fenomenul responsabilității sociale la nivelul țării noastre. Ba mai mult, cauzele ce ar trebui susținute în mod deosebit consider că sunt întocmai educația și socialul întrucât sunt de părere că acolo unde există o valoare există și educație, deci disciplina. Care sunt modalitățile cele mai eficiente din punctul meu de vedere a acestor campanii de responsabilitate socială: este destul de simplu-implicarea persoanelor publice cât mai mult în asemenea proiecte. Care este scopul? Motivarea indivizilor din societate. Pe 2009, mi-ar plăcea să observ aceste lucruri în toate campaniile de responsabilitate socială. Ar fi un sentiment extraordinar de plăcut!!!
4. Cum crezi că le-ai putea stimula, tu personal, pe companii, și în special pe cele de la care cumperi, să fie mai responsabile în 2009? (în contextul crizei economice...tu personal ești dispus să recompensezi sau să sancționezi companiile care se implică, respectiv nu se implică în rezolvarea problemelor sociale pe care le va avea de înfruntat România în 2009)

Stimulentul unei companii stă în rezultat. Ce dorești să obții, cum dorești să procedezi și care este scopul final? În funcție de acestea (chiar și în contextul crizei financiare) CSR-urile vor avea impact asupra indivizilor. Personal sunt dispusă să încurajez orice inițiativă care mi se pare realistă în momentul actual. Spre exemplu, aș ajuta la campaniile One By One inițiate de Unicef și Amway Romania sau aș participa la colectarea deșeurilor pentru obținerea ape mai limpede.Cuvintele uneori nu spun nimic, dar cu siguranță imaginile vor da culoare initiațivelor și vor conduce la rezultatul fnal. De ce nu...ai talent participă la festivalul pentru tinere talente susținut de Orange. Toate acestea sunt oportunități pe care CSR-urile le oferă indivizilor unor societăți.

Un 2009 cât mai productiv!!!

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu